måndag 3 november 2008

Efterlysning

Jag efterlyser ett recept på mjuk pepparkaka där man gör en slags toscasmet med valnötter i som ska ligga i mitten av kakan. (Man häller först hälften av smeten i formen, sen toscasmeten och sen resten av smeten) Den är gudomligt god och jag är grymt sugen på den, men jag är liksom "not on speaking terms" med henne som jag fick receptet av, så jag kan inte fråga henne. I värsta fall får jag skicka nån annan att be henne om receptet. Jag ska leta lite mer.
-------------
Jag hittade receptet och står kakan i ugnet och sprider väldoft i lägenheten. Som krona på verket har jag en mugg glögg bredvid mig. Här kommer receptet, så jag inte behöver leta så nästa gång.
Kaksmet:

150 g smör
3 ägg
2,5 dl socker
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kryddnejlika
1 tsk bikarbonat
4 dl vetemjöl
1,5 dl gräddfil

Fyllning
1 dl brun farin
50 g valnötter ca 1 dl
25 g smör

Sätt ugnen på 175grader och bröa en 1,5 liters form. Gör sedan fyllningen genom att smälta smöret, hälla i sockret och grovhackade valnötter. Ställ åt sidan. Smält sedan smöret till kaksmeten, ställ åt sidan för att svalna lite. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda samman de torra ingredienserna och rör sedan ner det i äggsmet. Häll i gräddfilen och margarinet. Häll sedan lite mer än hälften av smeten i formen, strö över valnötsfyllningen och toppa med den resterande smeten. Grädda i mitten av ugnen i 50-60 min.

2 kommentarer:

  1. Mycket god kaka, jag gjorde den idag till vår glöggprovningskväll. Men jag skulle nog vilja ha lite mer fyllning - ska testa att dubbla fyllningen nästa gång.

    SvaraRadera
  2. Jag bakade denna kaka ikväll till Anders som fyller år imorgon. Den är GOD! fast jag kan hålla med föregående talare att det kunde vara mer gish i mitten :).

    SvaraRadera