måndag 27 april 2009

Storfisken R.I.P

Det är en tung dag för oss alla. Storfisken som varit i min ägo sedan hösten 2006 har idag lämnat jordelivet (vattulivet). Så sent som för en vecka sedan berömde jag honom för hans vackra, böljande fenor och idag låg han med grumliga ögon på botten och flämtade. När han inte reagerade på burken med fiskmat förstod jag att det var allvar. Han sprattlade kraftlöst när jag bar honom i håven bort till vita karusellen, där han under tonerna av Härlig är jorden... åkte några varv innan han försvann ner i djupet. Jag intalar mig själv att han har det bättre där han är nu. Jag vill minnas honom som den han var - akvariets player. På bilden är han i sin krafts dagar tillsammans med några av hans otaliga ungar.

4 kommentarer:

  1. Vilken söt begravning.. du är allt bra rar du! =)

    SvaraRadera
  2. :-(
    Påminner om när den sista av våra ursprungliga fiskar där hemma gick bort (kommer du ihåg vad arten hette? Jag känner igen den om jag ser den på bild). Jag tror den var typ fyra år gammal, och alldeles urblekt.

    SvaraRadera
  3. Martin: Var det mosaikguramin?

    SvaraRadera
  4. Nej, vi hade ingen mosaikgurami från start. Jag minns vad den hette nu: sorgmanteltetra.

    SvaraRadera