söndag 13 juni 2010

Mummsis magiska muffins

Jag har bakat muffins idag och jag tycker att de blev kolossalt goda! Jag var nära att skriva Mummsis munknullarmuffins som överskrift men det låter lite vulgärt så jag nöjer mig med Mummsis magiska muffins.

Receptet kommer från en Hemmets Journal (eller nåt liknande) som jag hittade ute i stugan. Jordgubbsmuffins med vit limechoklad är orginalnamnet.

Till 10-15 muffins behövs:

Blanda 4 dl vetemjöl, 1,5 dl strösocker, 2 tsk bakpulver, 1 krm salt och 100 g hackad vit choklad lemon lime i en bunke. Efter att ha besökt 3 olika affärer och ändå inte hittat denna choklad tog jag 100 g vit choklad och rivet skal från 1 liten lime. Rör ner 2 ägg, 2 dl naturell yoghurt/filmjölk och 100 g smält smör. Man kan skära 250 g jordgubbar i fjärdedelar och blanda i smeten men jag lade 1/2 jordgubbe per muffins för att jag tänkte att det kunde vara snyggt. Medan muffinsen gräddades i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter åt jag upp resten av jordgubbarna.

2 kommentarer:

  1. he-he, du hade kunnat få en del oväntade nya läsare till bloggen med den andra rubriken ;)

    Jag brukar inte gilla muffins, men jag ska nog testa dessa ändå, vit choklad är sällan fel, inte lime heller och jordgubbar är alltid rätt =) Låter som en oslagbar kombo!

    SvaraRadera
  2. Å shit! De där ser inte tokiga ut!
    Vet du... vi kan inte komma på lördag :( Min kusin har studentfika då och det kan man inte missa.

    Vi kikar gärna förbi snart och överlämnar ett paket till unge herr!!

    SvaraRadera