lördag 15 januari 2011

Min första Roller Derbymatch

Det känns som om detta året i alla fall har börjat i Roller Derbyts tecken. Ett par dagar innan nyårsafton kom mina efterlängtade rullskridskor, Riedell R3 med bud direkt till dörren. Det var som en extra julafton för mig. Hugo blev också överlycklig över de nya leksakerna. Det räckte inte direkt att åka i vår gigantiska lägenhet så på nyårsaftons förmiddag åkte vi iväg till FVC för premiärturen och de var så sköna! Dagen efter nyårsafton var det premiär i skatehallen på Örnäset och det var verkligen ett lättåkt golv. Förra helgen var det dags för en stor happening: Vår första match eller bout som man säger på roller derbyspråk. Det hela började på lördagen med ett 4-timmars träningspass där jag bland annat fick lära mig vad som innebär att ta en get. Motståndarlaget bestod av Umeå Radical Rollers med förstärkning från Stockholm, Visby och två av våra egna spelare. Jag minns inte så mycket av matchen, det enda jag egentligen minns är att det var en härlig känsla. Jag var hög på adrenalin och känslor. Roller derby är så mycket mer än nätstrumpbyxor och krigsmålning, det är sisterhood. När slutsignalen gått var vi inte längre två motståndarlag, vi var ett gäng roller derbytjejer som haft en bout och haft fantastiskt roligt. En helt obeskrivbar känsla. På kvällen var vi några som samlades på Allstar (tack för att ni har öppet även på söndagar) för att dricka lite öl och fira tills klockan blev 23 och stället stängde. Ganska lagom för jag var ganska mör efter denna hektiska helg. På måndagen hade vi vanlig träning och så fort jag fick på mig rullskridskorna kände jag att jag under helgen blivit mycket säkrare i min åkning. Mycket träning ger resultat!

2 kommentarer: