lördag 1 januari 2011

Traditionsmat

På julen är det ett måste med pepparkakor, glögg, julmust, clementiner, sill, skinka, vörtbröd, köttbullar etc. På nyårsafton är det ett måste med något bubblande om det är champagne, mousserande vin eller champis är mindre viktigt. På nyårsdagen är det ett måste med pizza. Jag blev lite avtänd av att vår favoritpizzeria, Pizzeria Pepperoni, har börjat ta betalt för utkörningen så vi valde ett annat ställe som visserligen också tar betalt för den. Jag valde en pizza som heter Julia med tomatsås, ost, oxfilé, champinjoner och bearnaisesås. Till det valde vi pizzasallad och cola. Pizzan var jättegod. Oxfilén var saftig men det som drog ner betyget var att det var konserverade champinjoner = tråkigt. Vad som också drog ner betyget på upplevelsen var hårstrået som vi hittade i salladen. Urk! Det kan hända den bäste men usch vad äckligt det är när det är någon annans hårstrå i maten! Det fanns rejält med bearnaisesås på pizzan men mot slutet var det helt enkelt för mycket. Resultatet av denna pizza är att jag känner mig mätt och belåten men lite äcklad och lagom avtänd från att äta pizza ett tag framöver. Bra!

De två senaste veckorna har det funnits viktigare saker att skriva om än nyårsdagspizzan men just då har jag inte haft lust och energi. Jag borde ha skrivit om julafton och om mina älskade rullskridskor som numera bor hemma hos oss! Det kommer en annan dag.

2 kommentarer: