söndag 29 april 2012

Kollo på Sandön

Kl 12 i lördags lämnade 4 stadsbor fastlandet och begav sig till Sandön för att röja betesmark till fåren.

Vattnet glittrade inbjudande när vi roddes över till ön. Jag lyckades stå emot inbjudan tack vare den tjocka isen som låg kvar längs strandkanten. Trots att jag är en salt västkusttjej så gillar jag inte båtar. De är vingliga! Jag lyckades hålla mig torr men det var nätt och jämnt.

Väl framme fick vi installera oss och dricka en kopp kaffe och sen startade arbetet. Först hjälpte vi till vid vägningen av de små lammen (nuttinuttinutt!) och vi passade på att gulla med dem under tiden. Sen kom det jobbet vi blivit anlitade för; att dra ris till högar och elda upp det. Hobbypyroman som jag är tog jag på mig att ta hand om elden. Den var svårstartad men till slut brann det rejält! Då gick det att med hjälp av traktorn lägga på hela högar med ris. Med risk att bränna av mig ögonbrynen petade jag in pinnar i elden. Vi arbetade ca 6 timmar med ett kort avbrott (jag ville ju inte lämna elden för länge oövervakad) för mat. Ett par av oss lämnade ön på kvällen medan jag och kaiser göser stannade kvar. Det blev 1,5 timmar i bastun med öl och skitsnack och bad i isvak! Nåja, jag badade bara fötterna men det räknas väl? ;-)

Dagen efter var det åter igen underbart väder och vi kunde inte låta bli att elda lite till innan vi också åkte tillbaka till fastlandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar