tisdag 8 februari 2011

Ugnsgratinerad falukorv

Det är lite komiskt att precis efter att jag har skrivit ett inlägg om hälsa och äta nyttigt så ställer jag mig och tillagar ugnsgratinerad falukorv med potatismos a la Pappa. Jag passar på när jag är ensam hemma för det är nämligen så att varken sambo eller son gillar denna rätt. Sambon tycker inte om ugnsgratinerad falukorv och sonen tycker inte om potatismos. Min pappas variant på rätten är följande: Skala och koka potatis. Skär skåror i korven, ungefär med 1 cm mellanrum och lämna en del av korven så att skivorna sitter ihop. Skär äpple och tomat i tunna klyftor och tryck in i skårorna på korven. Varannan tomat, varannan äpple. Smeta på lite grov senap och avsluta med ost. Om man vill kan man lägga överblivna klyftor från äpple och tomat tillsammans med tunt skivad lök i botten av formen. Gratinera i ugn. Mosa potatisen med potatisstöt, tillsätt en klick smör och lagom mängd mjölk. Krydda med färskmalen svartpeppar (inte för fint) och salt. Rätten serveras med gröna ärtor.

1 kommentar: